هیچگاه به قدرت واقعی خود پی نخواهید برد مگر اینکه قوی بودن،تنها گزینه باقی برای شما باشد

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷


سریال ‘وضعیت سفید’ متن منسجم و داستان هدفمندی ندارد

نوشته شده توسط Baran در تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۲۷

منتقد سینما و تلویزیون مجموعه تلویزیونی ‘وضعیت سفید’ را فاقد متن منسجم و داستان هدفمند دانست و گفت: با اینکه فضای دهه 60 را به خوبی بازآفرینی کرده اما در شخصیت پردازی داستان ها موفق ظاهر نشده است.

‘شهرام خرازی ها’  درگفت و گویی متن فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را ‘مغشوش’ توصیف کرد و افزود: متن برخی قسمت ها به یک مقاله اجتماعی و یا رمان عاشقانه شبیه است.
وی افزود: گاهی نویسنده به جای نوشتن دیالوگ به صدور بیانیه های سیاسی تمایل نشان داده است و یا قلمش به سمت طنز سیاه منحرف می شود که نشان می دهد نویسنده دچار بلا تکلیفی است.
خرازی ها اظهار داشت: نویسنده در بیان موضوع اصلی داستان از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد که همین سبب شده تا شخصیت ها در برخی قسمت ها نادیده گرفته شود.
خرازی ها در ادامه با اشاره به تعدد شخصیت ها در داستان این اثر تلویزیونی گفت: این تکثر سبب شده است تا تعادل لازم بین همه کارکترها برقرار نشود و برخی کاراکترها به حال خود رها شوند.
منتقد سینما وتلویزیون ‘هم وزن نبودن شخصیت ها و حضور آنان در مقابل دوربین’ را دیگر مشکل مجموعه ‘وضعیت سفید’ عنوان کرد و گفت: شاید این موضوع به خودی خود ایرادی محسوب نشود اما مشکل جایی است که بیننده نمی داند با کدام شخصیت همذات پنداری کند و کدام کاراکتر نقش اصلی و پررنگ تری را در سریال دارد.
خرازی ها تاکید کرد: وضعیت سفید نمونه ای از سریال هایی که به طور عمد از سوی فیلمنامه نویس و کارگردان به آن آب بسته می شود زیرا سوژه ای که نویسنده می توانست در یک و حداکثر دو قسمت تعریف و به اتمام برسد در 6 قسمت کش داده می شود.
وی در ادامه با تمجید از فضاسازی و طراحی صحنه در این مجموعه تلویزیونی اظهار داشت: ‘وضعیت سفید’ یکی از معدود آثاری است که از یک فضاسازی مناسب برخوردار است.
وی با مقایسه فضاسازی دو مجموعه ‘وضعیت سفید’ و ‘ در چشم باد’اظهار داشت: با اینکه صدا و سیما هزینه قابل توجهی برای تولید ‘ درچشم باد’ صرف کرده بود اما صحنه سازی ها در این اثر از خطاهای تاریخی همراه بود.
خرازی ها یادآور شد: کارگردان وضعیت سفید در بازسازی فضای دهه 60 موفق عمل کرده است و توانسته آن را برای بیننده باور پذیر کند.
منتقد سینما و تلویزیون درباره شخصیت پردازی های این مجموعه نیز گفت: هرچند این شخصیت پردازی ها برای بننده بدیع است اما این ویژگی امتیازی برای سریال محسوب نمی شود.
وی افزود: شخصیت پردازی هایی که برای افرادی از جمله بیمار روانی، فرد معتاد و شخص معلول در ‘وضعیت سفید’ صورت گرفته با واقعیت و اصول علم پزشکی تطبیق ندارد و می توان گفت که این شخصیت ها دروغین هستند.
خرازی ها ادامه داد: این شخصیت ها علاوه بر آنکه برای بیننده باور پذیر نیستند، ترسیم شخصیت ها در وضعیت معلولیت، معتاد یا روانپریش بودن توجیه دراماتیک ندارد.
وی روابط بین شخصیت های داستان را مبتنی بر واقعیت های آن زمان جامعه ایران ندانست و گفت: پرخاشگری شخصیت ها، رفتار کوچکتر با بزرگتر، ادای کلمات به شکل مالیخولیایی برای مردم قابل پذیرش نیست.
منتقد سینما و تلویزیون گفت: دیالوگ های برخی شخصیت ها برای آن طبقه نیست زیرا بیننده انتظار ندارد یک پسر لمپن که تحصیلات آنچنانی ندارد، حرف هایی بزند که به طبقه تحصیلکرده تعلق دارد.
خرازی ادامه داد: مشکل دیگر این مجموعه این است که بیننده حضور کارگردان را در پشت دوربین حس می کند و به نظر می آید که برخی هنرپیشه ها حتی بازیگران حرفه ای جلوی دوربین راحت نیستند و این موضوع به حس بازیگری آنها لطمه زده است.
این منتقد سینما و تلویزیون مجموعه ‘وضعیت سفید’ را دورخیز نویسنده و کارگردان برای ارایه یک چهره جدید از دوران جنگ دانست که موفق ظاهر نشده است زیرا با اینکه داستان با موضوع جنگ و موشک باران شهرها آغاز می شود اما در ادامه به دلیل پرداختن بیش از اندازه به مسایل طنز و لودگی جنگ به فراموشی سپرده می شود.

Share



برای دریافت جدیدترین کلیپ ها در ایمیلتان در گروه یاهو ما عضو شوید



پاسخ دهید



تبلیغات

آمار سایت

  • تعداد مطالب: 3209
  • تعداد نظرات: 2044
  • بازديد امروز: 2984
  • بازديد ديروز: 10996
  • بازديد کل: 14702987
  • افراد آنلاين: 18 نفر
  • ورودی گوگل: 0


تبلیغات

  
 

تبلیغات